Fiat Voluntas Tua

Lilin-lilin Kecil

| 0 comments

Masih inget lirik Lilin-lilin kecil nya James F Sundah yang beken di tahun 70an ? Seperti itulah tantangan yang ditawarkan Kristus Sang Terang Dunia. Kalau saja kita mau mengambil TerangNya dan menyala terus dalam kehidupan kita untuk menerangi kegelapan dunia; maka kitapun harus rela berkorban seperti lilin yang menyala terus sampai habis terbakar.  Janganlah kita justru menjadi sumber kegelapan dan malapetaka bagi orang lain. Atau ikut-ikutan berdiam diri melihat kegelapan disekeliling kita?

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=dK88E_-7mpE]
Oh, manakala mentari tua lelah berpijar
Oh, manakala bulan nan genit enggan tersenyum
Berkerut-kerut tiada berseri
Tersendat-sendat merayap dalam kegelapan,
Hitam kini, hitam nanti, gelap kini akankah
berganti?

Dan kau lilin-lilin kecil, sanggupkah kau berpijar

Sanggupkah kau memberi seberkas cahaya
Dan kau lilin-lilin kecil, sanggupkah kau mengganti,
Sanggupkah kau menyengat seisi dunia
Oh, manakala mentari bulan semakin tua
Oh, manakala bintang-bintang pun turut menangis

Meratap langit yang makin pekat

Perlahan-lahan memudar, lalu semua musnah

Hitam kini, hitam nanti, gelap kini akankahberganti?
[James F Sundah, 1977]

Bacaan Yoh 12:44-50
12:44 Tetapi Yesus berseru kata-Nya: “Barangsiapa percaya kepada-Ku, ia bukan percaya kepada-Ku, tetapi kepada Dia, yang telah mengutus Aku;
12:45 dan barangsiapa melihat Aku, ia melihat Dia, yang telah mengutus Aku.
12:46 Aku telah datang ke dalam dunia sebagai terang, supaya setiap orang yang percaya kepada-Ku, jangan tinggal di dalam kegelapan.
12:47 Dan jikalau seorang mendengar perkataan-Ku, tetapi tidak melakukannya, Aku tidak menjadi hakimnya, sebab Aku datang bukan untuk menghakimi dunia, melainkan untuk menyelamatkannya.
12:48 Barangsiapa menolak Aku, dan tidak menerima perkataan-Ku, ia sudah ada hakimnya, yaitu firman yang telah Kukatakan, itulah yang akan menjadi hakimnya pada akhir zaman.
12:49 Sebab Aku berkata-kata bukan dari diri-Ku sendiri, tetapi Bapa, yang mengutus Aku, Dialah yang memerintahkan Aku untuk mengatakan apa yang harus Aku katakan dan Aku sampaikan.
12:50 Dan Aku tahu, bahwa perintah-Nya itu adalah hidup yang kekal. Jadi apa yang Aku katakan, Aku menyampaikannya sebagaimana yang difirmankan oleh Bapa kepada-Ku.”

Leave a Reply

Required fields are marked *.